Program
Moduł I - Konflikt i negocjacje (16 godz - 2 spotkania po 8 godzin)
Wprowadzenie.
Teoria konfliktu: warunki powstania konfliktu, koło konfliktu, trójkąt satysfakcji.
Etapy rozwoju konfliktu. Warsztat.
Etapy rozwoju konfliktu – ćwiczenia w oparciu o materiał dotyczący sytuacji szkolnych. Mapa konstruktywnych i dekonstruktywnych aspektów konfliktu.
Autodiagnoza własnego stylu rozwiązywania konfliktów.
Strategia doboru stylu pracy do rodzaju konfliktu
Ważne pojęcia negocjacyjne przydatne w prowadzeniu mediacji i rozwiązywaniu konfliktów: negocjacje pozycyjne, problemowe, ustępstwa. Zasady prowadzenia negocjacji – praktyka pracy, scenki.
Wzajemne spostrzeganie rodziców i nauczycieli – wyniki badań, wnioski. Rodzice uczniów sprawiających trudności – dlaczego oni też są „trudni”?
Drama z podziałem grupy na role: nauczyciele, rodzice - co w sobie cenimy, co nam przeszkadza.
Role i pozycje rodziców w szkole - wypracowanie optymalnego modelu współpracy - ZAPIS
Zastosowanie asertywności w kontakcie z rodzicami
Moduł II - Mediacje (16 godz. - 2 spotkania po 8 godzin)
Korzyści płynące z mediacji. Ograniczenia mediacji (kiedy stosować a kiedy nie). Wykład i dyskusja.
Rola mediatora, cechy dobrego mediatora
Sześć etapów mediacji – prezentacja wybranego modelu Colemana.
Definiowanie kwestii. Praca w grupach nad sytuacjami konfliktu z rodzicami.
Techniki pracy, ćwiczenia skutecznych sposobów komunikacji: przeformułowanie, parafraza, odzwierciedlanie, stawianie pytań (otwartych, zamkniętych, sugerujących, interpretujących)
Rozpoznawanie stanowisk i ukrytych interesów (ukryte motywy rodziców i uczących).
Radzenie sobie z kryzysami i emocjami w mediacji
Ćwiczenia – dramy z udziałem uczestników. Scenki bazujące na autentycznych konfliktach występujących między nauczycielami a rodzicami. 9. Informacje zwrotne – moje atuty w radzeniu sobie w sytuacjach trudnych, kierunek dalszej pracy.
Moduł III - Pozyskiwanie rodziców do współpracy (8 godz. - jedno spotkanie)
Dobre praktyki.
Blokery i katalizatory dobrych praktyk.
Poszukiwanie twórczych rozwiązań.
Moduł I - Konflikt i negocjacje (16 godz - 2 spotkania po 8 godzin)
Wprowadzenie.
Teoria konfliktu: warunki powstania konfliktu, koło konfliktu, trójkąt satysfakcji.
Etapy rozwoju konfliktu. Warsztat.
Etapy rozwoju konfliktu – ćwiczenia w oparciu o materiał dotyczący sytuacji szkolnych. Mapa konstruktywnych i dekonstruktywnych aspektów konfliktu.
Autodiagnoza własnego stylu rozwiązywania konfliktów.
Strategia doboru stylu pracy do rodzaju konfliktu
Ważne pojęcia negocjacyjne przydatne w prowadzeniu mediacji i rozwiązywaniu konfliktów: negocjacje pozycyjne, problemowe,...
Rozwiń program