Program
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i diagnoza dziecka zdolnego. Procedury, diagnoza i wspomaganie ucznia w świetle nowej ustawy
Program szkolenia:
- Podstawowe określenia i funkcje diagnozy psychologiczno-pedagogicznej.
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zasady organizacji procesu diagnostycznego.
- Definicje, cele i zadania terapii pedagogicznej i zasady jej organizowania.
- Cele realizowane podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Zadania terapeutyczne w sferze słuchowo-językowej, w sferze wzrokowej, w sferze ruchowej dziecka.
- Zadania terapeutyczne w modyfikacji dysfunkcji w sferze emocjonalno-poznawczej.
- Podstawa prawna regulująca pomoc psychologiczno–pedagogiczną. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Diagnoza i terapia w zakresie specyficznych trudności szkolnych. Teorie dotyczące przyczyny i powstawania zaburzeń związanych z dysleksją rozwojową. Zasady diagnozy dzieci z trudnościami w uczeniu. Dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia- diagnoza i metody wspierania dziecka i rodziny. Diagnoza dzieci szczególnie uzdolnionych, metody wspierania dziecka.
- Metody pracy z dzieckiem doświadczającym trudności w nauce.
- Opinie psychologiczno-pedagogiczne jako podstawa planowania pracy terapeutycznej.
- Dokumentacja w pomocy psychologiczno-pedagogicznej: KIPU Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia, PDW (Plan Działań Wspierających), IPET (Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny), WOPFU (Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia)
- Diagnoza i oddziaływania terapeutyczne wobec ucznia przejawiającego trudności w zachowaniu.
- Zaburzenia rozwoju sfery emocjonalno-uczuciowej.
- Nadpobudliwość psychoruchowa, zahamowanie, agresja.
- Diagnoza środowiska rodzinnego. Uwarunkowania procesu diagnostycznego rodziny.
- Diagnoza specyficznych problemów w funkcjonowaniu systemu rodzinnego. Dysfunkcje w rodzinie jako predykator trudności emocjonalnych i behawioralnych dziecka. Wywiad, obserwacja, techniki diagnostyczne (ankiety, testy, projekcja)
- Praca systemowa, terapeutyczna z rodziną. Metody terapii rodzinnej. Terapia specyficznych problemów występujących w rodzinie. Interwencja kryzysowa w poszczególnych problemach: przemoc i agresja w rodzinie, zaniedbywanie dziecka, uzależnienie w rodzinie.
- Metody wspomagania i terapii psychopedagogicznej dziecka poprzez oddziaływania artystyczne. Założenia, cele i metody arteterapii: arteterapia, muzykoterapia, bliblioterapia, bajkoterapia, drama i psychodrama.
- Etyka pedagoga w oddziaływaniach diagnostyczno-terapeutycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i diagnoza dziecka zdolnego. Procedury, diagnoza i wspomaganie ucznia w świetle nowej ustawy
Program szkolenia:
- Podstawowe określenia i funkcje diagnozy psychologiczno-pedagogicznej.
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zasady organizacji procesu diagnostycznego.
- Definicje, cele i zadania terapii pedagogicznej i zasady jej organizowania.
- Cele realizowane podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Zadania terapeutyczne w sferze słuchowo-językowej, w sferze wzrokowej, w sferze ruchowej dziecka.
- Zadania terapeutyczne w modyf...
Rozwiń program