1. Wstęp
o Ćwiczenia wprowadzające i integrujące grupę
2. Kto jest odpowiedzialny za komunikację i dlaczego zawsze ja?
o O tym, że mapa nie jest terenem, a także kilka innych ważnych założeń, które warto poznać, rozpoczynając pracę nad skuteczną komunikacją.
o Ćwiczenie „GŁUCHY TELEFON” - zabawa grupowa, pokazująca, kto jest odpowiedzialny za komunikat, jakie są bariery w procesie komunikacji, jak je przewidywać i umiejętnie obchodzić (ukrywanie intencji, kasowanie, zniekształcenia, generalizacje, kanały, dekodowanie, interpretacje, szumy i zakłócenia wewnętrzne i zewnętrzne)
o Ćwiczenie „TO, CO WIESZ NA PEWNO” – zabawa grupowa (jak zapamiętaliśmy informacje w krótkim komunikacie - co było prawdą a co fałszem?)
o Dlaczego jeśli chcemy być skuteczni w komunikacji, zawsze przejmujemy pełną odpowiedzialność za komunikat? I to nie tylko wtedy, gdy jesteśmy nadawcą.
o Czym jest sprzężenie zwrotne? Ćwiczenie „POWIEDZ MI, CO MAM ZROBIĆ?”
o Precyzja komunikatu: zwięzłość, prostota, czytelność, interaktywność.
o Ćwiczenie „FIGURA” - w poszukiwaniu wspólnego kodu.
3. Sztuka dopasowania - to nie magia, ale konkretne narzędzia
o Mowa ciała - czy naprawdę jest taka ważna? Nowe spojrzenie na badania Albrechta Mehrabiana.
o TEST ze znajomości mowy ciała – praca w grupie.
o Analiza fragmentów filmów. Wnioski.
o Turniej drużynowy „OCZY I USZY SZEROKO OTWARTE” - techniki aktywnego słuchania, czyli zadawanie pytań, parafrazowanie i odzwierciedlanie. Praca w grupach na czas, wspólna analiza, wnioski.
o Ukryte metaprogramy – jak zaobserwować różnice między postrzeganiem rzeczywistości i jak tę wiedzę przełożyć na budowanie skuteczniejszej komunikacji.
o „ CO TO ZA PROGRAM?” - scenki z wykorzystaniem metaprogramów, wspólna analiza, wnioski.
o Systemy reprezentacji: audytywny, wizualny, kinestetyczny, typy mieszane – sztuka dopasowania do rozmówcy z wykorzystaniem określonych zwrotów, przenośni, porównań. Diagnoza własnych preferencji – praca w grupach zadaniowych.
4. O tym, że nie ma dobrych lub złych temperamentów
5. Konstruktywna dyskusja
o Ćwiczenie „BARONOWA” - praca grupowa; prowadzimy dyskusję, celem grupy jest uzyskanie jednomyślności przy zachowaniu wszystkich technik wspierających konstruktywną wymianę odmiennych zdań.
o Wspólna analiza, wnioski: cechy prawidłowo prowadzonej dyskusji.
6. Jak dbać o komunikację w pracy zespołowej
o Reguły rządzące komunikacją zespołową
o Ćwiczenie „OBELISK” - gra; uczestnicy poszukują rozwiązania zadania, ale jego odnalezienie jest możliwe tylko dzięki ścisłej współpracy. Wspólna analiza, wnioski.
o Ćwiczenie „BUDYNEK” – gra; uczestnicy pracują w dwóch zespołach na czas, tworząc budynek, który znają tylko z opisu.
o Podsumowanie reguł rządzących pracą zespołową: zaangażowanie wszystkich, dbałość o wysłuchanie wszystkich pomysłów, wyłonienie lidera, określenie strategii i celu, przedkładanie celów zespołu ad cele indywidualne.
7. Asertywność, czyli przejęcie odpowiedzialności za swoje życiowe decyzje i wybory
8. Podsumowanie
1. Wstęp
o Ćwiczenia wprowadzające i integrujące grupę
2. Kto jest odpowiedzialny za komunikację i dlaczego zawsze ja?
o O tym, że mapa nie jest terenem, a także kilka innych ważnych założeń, które warto poznać, rozpoczynając pracę nad skuteczną komunikacją.
o Ćwiczenie „GŁUCHY TELEFON” - zabawa grupowa, pokazująca, kto jest odpowiedzialny za komunikat, jakie są bariery w procesie komunikacji, jak je przewidywać i umiejętnie obchodzić (ukrywanie intencji, kasowanie, zniekształcenia, generalizacje, kanały, dekodowanie, interpretacje, szumy i zakłócenia wew...
Rozwiń program