Języki i filologie obceMedycyna i zdrowiePrawo jazdyKosmetyka i urodaKomputery i InternetTurystyka, hotelarstwo i gastronomiaKsięgowość, kadry i finanse
Tematyka: | Księgowość, kadry i finanse |
---|
Program
DZIEŃ I
I. Pojęcie windykacji i profil windykatora
- wyzwania stojące przed osobami zajmującymi się windykacją należności
II. Instrumenty oceny wiarygodności kontrahenta
1. Weryfikacja kontrahenta
- jak i gdzie sprawdzać wiarygodność i kondycję finansową kontrahenta przed rozpoczęciem współpracy?
- gdzie samemu nie uzyska się informacji?
- oświadczenia, które dobrze uzyskać od kontrahenta
2. Odpowiedzialność za zobowiązania w zależności od formy prawnej działalności gospodarczej
3. Odpowiedzialność współmałżonka
4. Odpowiedzialność spadkobiercy
5. Umowa handlowa – co warto zapisać w umowie?
- zamieszczanie właściwych klauzul umownych mających pomagać w dochodzeniu roszczeń od dłużników
- odsetki ustawowe i umowne – zmiana regulacji od 2016 r.
6. Ćwiczenia praktyczne
III. Zasady udzielania kredytu kupieckiego
1. Sygnały niewypłacalności dłużnika – jak je rozpoznać i jak na nie reagować, aby nie stracić pieniędzy?
2. Aktywne tworzenie procedur windykacyjnych w firmie
IV. Instrumenty zabezpieczające wierzytelności - porównanie sposobów zabezpieczeń
1. Zabezpieczenia rzeczowe:
- zastaw
- hipoteka
- przewłaszczenie na zabezpieczenie
- kaucja gwarancyjna
- blokada rachunku bankowego
2. Zabezpieczenia osobiste:
- poręcznie cywilne
- gwarancja
- przejecie długu
- przystąpienie do długu
- przelew wierzytelności
- weksel i poręcznie wekslowe
3.Zabezpieczenia w eksporcie:
- ubezpieczenie należności
- factoring
- akredytywa dokumentowa
- inkaso dokumentowe
- inkaso spedytorskie
V. Zasady konstruowania rozmowy windykacyjnej
1. Budowanie korzystnych relacji w rozmowie z dłużnikiem
- 7 podstawowych zasad skutecznych negocjacji telefonicznych
- umiejętność komunikowania celów i intencji – techniki aktywnego słuchania
- stres oraz trudne rozmowy – sposoby radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
- „stosowany język” – oddziaływanie słownictwa na dłużnika, wpływ „słów” na jego stany emocjonalne,
- najczęstsze pułapki językowe
- gra psychologiczna – najpraktyczniejsze techniki negocjacji i wpływu na zachowanie dłużnika.
- wybrane prawa perswazji – czyli jak ułatwić sobie dojście do porozumienia z dłużnikiem?
- jak radzić sobie z metodami uników i gier manipulacyjnych stosowanymi przez dłużnika
- błędy negocjacyjne podczas windykacji
2. Ćwiczenia praktyczne
DZIEŃ II
I. Windykacja przedsądowa
1. Cele windykacji przedsądowej oraz czynniki mające decydujący wpływ na skuteczność windykacji
2. Różnorodne działania dyscyplinujące do zapłaty np.:
- etapy windykacji – krok po kroku (spirala windykacyjna)
- wezwania do zapłaty – stopniowanie treści
- zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa (art. 286,300, 301,302,308,270 K.K)
- oświadczenie dłużnika o dobrowolnym poddaniu się egzekucji
- uznanie wierzytelności
- powiadomienia sms
- ugoda przesądowa
- zlecenie windykacji firmie zewnętrznej
i inne…
3. Czego nie może windykator – Stalking – czy windykatorzy mają prawo do obaw?
4. Przedawnienie roszczeń – rola czasu w procesie windykacji, co można zrobić z przedawnioną należnością?
II. Praktyka dochodzenia roszczeń na drodze postępowania sądowego
- jakość dokumentacji a warianty postępowania na etapie sądowym
- co to jest właściwość przemienna?
- rodzaje postępowań: zwykłe, upominawcze, nakazowe, uproszczone – omówienie różnic
- E-Sąd – na czym polega?
- Mediacja – zmiana w regulacji prawnej od 2016 r.
- koszty postępowania sądowego –wzrost wynagrodzeń pełnomocników – zmiany od 2016 r.
- tytuł egzekucyjny, tytuł wykonawczy, klauzula wykonalności – w oparciu o jakie orzeczenie możemy egzekwować należności u komornika?
- postępowanie zabezpieczające – konsekwencje, korzyści
VIII. Zasady współpracy z komornikiem podczas egzekucji należności
1. Skuteczne sposoby wpływania wierzyciela na komornika w celu pozyskania informacji potrzebnych do egzekucji
2. Wniosek egzekucyjny – co powinien zawierać
3. Oświadczenie o wyborze komornika art. 8 u.k.s.e – zmiana przepisu oraz inne istotne zmiany regulacji prawnych w zakresie egzekucji sądowej w okresie 2015 – 2016 r.
4. Opłata egzekucyjna stosunkowa a wydatki egzekucyjne (zaliczka na czynności komornika)
5. Omówienie wybranych sposobów egzekucji świadczeń pieniężnych z uwagi na sposób ich prowadzenia
- egzekucja z ruchomości m.in.: co to jest sprzedaż z wolnej ręki
- egzekucja z wynagrodzenia za prace,
- egzekucja z rachunków bankowych,
- egzekucja z nieruchomości,
- egzekucja z ułamkowej części nieruchomości,
- uproszczona egzekucja z nieruchomości
- egzekucja z innych wierzytelności,
- egzekucja z innych praw majątkowych,
6. Postępowanie podziałowe
7. Zakończenie postępowania egzekucyjnego
I. Pojęcie windykacji i profil windykatora
- wyzwania stojące przed osobami zajmującymi się windykacją należności
II. Instrumenty oceny wiarygodności kontrahenta
1. Weryfikacja kontrahenta
- jak i gdzie sprawdzać wiarygodność i kondycję finansową kontrahenta przed rozpoczęciem współpracy?
- gdzie samemu nie uzyska się informacji?
- oświadczenia, które dobrze uzyskać od kontrahenta
2. Odpowiedzialność za zobowiązania w zależności od formy prawnej działalności gospodarczej
3. Odpowiedzialność współmałżonka
4. Odpowiedzialność spadkobiercy
5. Umowa handlowa – co warto zapisać w umowie?
- zamieszczanie właściwych klauzul umownych mających pomagać w dochodzeniu roszczeń od dłużników
- odsetki ustawowe i umowne – zmiana regulacji od 2016 r.
6. Ćwiczenia praktyczne
III. Zasady udzielania kredytu kupieckiego
1. Sygnały niewypłacalności dłużnika – jak je rozpoznać i jak na nie reagować, aby nie stracić pieniędzy?
2. Aktywne tworzenie procedur windykacyjnych w firmie
IV. Instrumenty zabezpieczające wierzytelności - porównanie sposobów zabezpieczeń
1. Zabezpieczenia rzeczowe:
- zastaw
- hipoteka
- przewłaszczenie na zabezpieczenie
- kaucja gwarancyjna
- blokada rachunku bankowego
2. Zabezpieczenia osobiste:
- poręcznie cywilne
- gwarancja
- przejecie długu
- przystąpienie do długu
- przelew wierzytelności
- weksel i poręcznie wekslowe
3.Zabezpieczenia w eksporcie:
- ubezpieczenie należności
- factoring
- akredytywa dokumentowa
- inkaso dokumentowe
- inkaso spedytorskie
V. Zasady konstruowania rozmowy windykacyjnej
1. Budowanie korzystnych relacji w rozmowie z dłużnikiem
- 7 podstawowych zasad skutecznych negocjacji telefonicznych
- umiejętność komunikowania celów i intencji – techniki aktywnego słuchania
- stres oraz trudne rozmowy – sposoby radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
- „stosowany język” – oddziaływanie słownictwa na dłużnika, wpływ „słów” na jego stany emocjonalne,
- najczęstsze pułapki językowe
- gra psychologiczna – najpraktyczniejsze techniki negocjacji i wpływu na zachowanie dłużnika.
- wybrane prawa perswazji – czyli jak ułatwić sobie dojście do porozumienia z dłużnikiem?
- jak radzić sobie z metodami uników i gier manipulacyjnych stosowanymi przez dłużnika
- błędy negocjacyjne podczas windykacji
2. Ćwiczenia praktyczne
DZIEŃ II
I. Windykacja przedsądowa
1. Cele windykacji przedsądowej oraz czynniki mające decydujący wpływ na skuteczność windykacji
2. Różnorodne działania dyscyplinujące do zapłaty np.:
- etapy windykacji – krok po kroku (spirala windykacyjna)
- wezwania do zapłaty – stopniowanie treści
- zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa (art. 286,300, 301,302,308,270 K.K)
- oświadczenie dłużnika o dobrowolnym poddaniu się egzekucji
- uznanie wierzytelności
- powiadomienia sms
- ugoda przesądowa
- zlecenie windykacji firmie zewnętrznej
i inne…
3. Czego nie może windykator – Stalking – czy windykatorzy mają prawo do obaw?
4. Przedawnienie roszczeń – rola czasu w procesie windykacji, co można zrobić z przedawnioną należnością?
II. Praktyka dochodzenia roszczeń na drodze postępowania sądowego
- jakość dokumentacji a warianty postępowania na etapie sądowym
- co to jest właściwość przemienna?
- rodzaje postępowań: zwykłe, upominawcze, nakazowe, uproszczone – omówienie różnic
- E-Sąd – na czym polega?
- Mediacja – zmiana w regulacji prawnej od 2016 r.
- koszty postępowania sądowego –wzrost wynagrodzeń pełnomocników – zmiany od 2016 r.
- tytuł egzekucyjny, tytuł wykonawczy, klauzula wykonalności – w oparciu o jakie orzeczenie możemy egzekwować należności u komornika?
- postępowanie zabezpieczające – konsekwencje, korzyści
VIII. Zasady współpracy z komornikiem podczas egzekucji należności
1. Skuteczne sposoby wpływania wierzyciela na komornika w celu pozyskania informacji potrzebnych do egzekucji
2. Wniosek egzekucyjny – co powinien zawierać
3. Oświadczenie o wyborze komornika art. 8 u.k.s.e – zmiana przepisu oraz inne istotne zmiany regulacji prawnych w zakresie egzekucji sądowej w okresie 2015 – 2016 r.
4. Opłata egzekucyjna stosunkowa a wydatki egzekucyjne (zaliczka na czynności komornika)
5. Omówienie wybranych sposobów egzekucji świadczeń pieniężnych z uwagi na sposób ich prowadzenia
- egzekucja z ruchomości m.in.: co to jest sprzedaż z wolnej ręki
- egzekucja z wynagrodzenia za prace,
- egzekucja z rachunków bankowych,
- egzekucja z nieruchomości,
- egzekucja z ułamkowej części nieruchomości,
- uproszczona egzekucja z nieruchomości
- egzekucja z innych wierzytelności,
- egzekucja z innych praw majątkowych,
6. Postępowanie podziałowe
7. Zakończenie postępowania egzekucyjnego
DZIEŃ I
I. Pojęcie windykacji i profil windykatora
- wyzwania stojące przed osobami zajmującymi się windykacją należności
II. Instrumenty oceny wiarygodności kontrahenta
1. Weryfikacja kontrahenta
- jak i gdzie sprawdzać wiarygodność i kondycję finansową kontrahenta przed rozpoczęciem współpracy?
- gdzie samemu nie uzyska się informacji?
- oświadczenia, które dobrze uzyskać od kontrahenta
2. Odpowiedzialność za zobowiązania w zależności od formy prawnej działalności gospodarczej
3. Odpowiedzialność współmałżonka
4. Odpowiedzialność spadkobie...
I. Pojęcie windykacji i profil windykatora
- wyzwania stojące przed osobami zajmującymi się windykacją należności
II. Instrumenty oceny wiarygodności kontrahenta
1. Weryfikacja kontrahenta
- jak i gdzie sprawdzać wiarygodność i kondycję finansową kontrahenta przed rozpoczęciem współpracy?
- gdzie samemu nie uzyska się informacji?
- oświadczenia, które dobrze uzyskać od kontrahenta
2. Odpowiedzialność za zobowiązania w zależności od formy prawnej działalności gospodarczej
3. Odpowiedzialność współmałżonka
4. Odpowiedzialność spadkobie...