Języki i filologie obceMedycyna i zdrowiePrawo jazdyKosmetyka i urodaKomputery i InternetTurystyka, hotelarstwo i gastronomiaKsięgowość, kadry i finanse
Tematyka: | Prawo i nauki społeczne » Prawo i administracja |
---|
Program
Zjazd I 18 do 19 marca
18 marca, 9.00 do 17.30
Grzegorz Czaban
Zagadnienia wprowadzające
1. Podstawowe pojęcia związane z zamówieniami publicznymi
2. Co to jest zamówienie publiczne?
Definicja dostaw, usług i robót budowlanych; definicja obiektu budowlanego
Definicja zamawiającego
Definicja wykonawcy
Pojęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
3. Zasady udzielania zamówień publicznych
Zasada równego traktowania i uczciwej konkurencji
Bezstronność i obiektywizm
Powszechność stosowania ustawy
Zasada jawności
Zasada pisemności postępowania
Obowiązek prowadzenia postępowania w języku polskim
Zasada prymatu przetargowych trybów udzielania zamówień publicznych
Wyłączenia z zakresu zasady powszechności stosowania ustawy Pzp
Wyłączenia przedmiotowe
Pozostałe wyłączenia
Zasady udzielania zamówień publicznych na usługi społeczne i inne szczególne usługi
1. Rodzaje usług niepriorytetowych
2. Rola Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) przy klasyfikowaniu usług niepriorytetowych
3. Zastrzeżone zamówienia na usługi szczególne
4. Uproszczona procedura udzielania zamówień na usługi szczególne o wartości równej lub przekraczajacej progi UE
Rodzaje procedur udzielania zamówień publicznych wg kryterium wartości zamówienia – krótka charakterystyka
1. Procedura wewnętrzna – zamówienia bagatelne o wartości poniżej 30 tys €
2. Procedura krajowa – zamówienia o wartości niższej od progów unijnych
3. Procedura unijna – zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne
4. Procedura zaostrzona – zamówienia o wartości równej lub przekraczającej 10 mln € w odniesieniu do dostaw i usług oraz 20 mln € w odniesieniu do robót budowlanych
Zalecenia Komisji Europejskiej dotyczące prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie udzielania zamówień, które nie są lub są jedynie częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych (w świetle komunikatu wyjaśniającego 2006 / C 179 / 02)
1. Zasady udzielania zamówień publicznych o wartości niższej od progów UE wypływające z traktatu o funkcjonowaniu UE
2. Zamówienia, które nie są wystarczająco powiązane z funkcjonowaniem rynku wewnętrznego
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
19 marca, 8.00 do 16.30
Grzegorz Czaban
Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
Formy wsparcia Zamawiającego na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
1. Powierzenie przygotowania lub przeprowadzenia postępowania osobie trzeciej
2. Biegły w zamówieniach publicznych
3. Doradztwo w drodze dialogu technicznego
Wszczęcie dialogu technicznego
Zasady prowadzenia dialogu technicznego
Obowiązki Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, które zostało poprzedzone dialogiem technicznym
Opis przedmiotu zamówienia
1. Ustalanie punktu równowagi pomiędzy oczekiwaniami zamawiającego, a zapewnieniem uczciwej konkurencji
2. Znak towarowy, patent lub pochodzenie w opisie przedmiotu zamówienia – ustawowe przesłanki stosowania; obowiązki Wykonawcy, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez Zamawiającego
3. Opis przedmiotu zamówienia w przypadku podzielenia ofert na części
4. Opis przedmiotu zamówienia w przypadku dopuszczenia składania ofert wariantowych
5. Opis przedmiotu zamówienia w przypadku przewidywania możliwości udzielania zamówień uzupełniających
6. Wspólny Słownik Zamówień (CPV) – pojęcie; struktura klasyfikacyjna; rola CPV przy opisie przedmiotu zamówienia
7. Dokumentacja projektowa oraz specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych (STWiOR) – wymagania dotyczące formy i zakresu dokumentacji projektowej oraz STWiOR; zakres dokumentacji projektowej w zależności od formy ustalonego wynagrodzenia
8. Wymagania związane z realizacją zamówienia oparte na kryteriach społecznych
Wymóg zatrudnienia osób bezrobotnych, młodocianych, niepełnosprawnych lub innych, o których mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym lub we właściwych przepisach państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego
Wymagania dotyczące zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi
Ustalenie wartości zamówienia
1. Podstawy ustalenia wartości zamówienia w zależności od przedmiotu zamówienia
Ustalenie wartości zamówienia na dostawy i usługi jednorazowe i ciągłe
Ustalenie wartości zamówienia na dostawy i usługi powtarzające się okresowo lub podlegające wznowieniu w określonym czasie
Ustalenie wartości zamówienia na dostawy i usługi finansowe, ubezpieczeniowe oraz projektowania
Ustalenie wartości zamówienia na roboty budowlane
2. Zasady szacowania wartości zamówienia przy umowach ramowych i tworzeniu systemu zamówień dynamicznych
3. Zasady szacowania wartości zamówień udzielanych w częściach
Udzielanie zamówień na częściach
1. Identyfikacja zamówienia – zasady agregacji zamówień; planowanie zamówień
2. Różnica pomiędzy dopuszczalnym a niedopuszczalnym podziałem zamówienia na części
3. Zasady postępowania przy udzielaniu zamówień nieplanowanych
4. Zasady szacowania zamówienia w sytuacji braku rozstrzygnięcia postępowania w części, gdy zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych
5. Udzielanie zamówień na część, której wartość nie przekracza 80 tys € – w odniesieniu do dostaw i usług oraz milion € – w odniesieniu do robót budowlanych
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
Zjazd II 8 do 9 kwietnia
8 kwietnia, 9.00 do 17.30
Ewaryst Kowalczyk
Zasady odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zamówieniach publicznych
1. Zakres podmiotowy odpowiedzialności za naruszenie ustawy o finansach publicznych
2. Delikty w ZP
3. Kary za naruszenie ustawy o finansach publicznych oraz PZP
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów wynikających z ustawy PZP
Zasady gospodarowania środkami publicznymi
Zamówienia publiczne w związku z ustawą o finansach publicznych
Kontrola zamówień publicznych w Polsce
1. Instrumenty kontrolne Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
Kontrola uprzednia
Kontrola następcza
2. Kontrola zamówień publicznych w Polsce przeprowadzana przez Najwyższą Izbę Kontroli
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
9 kwietnia, 8.00 do 16.30
Grzegorz Czaban
Tworzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia
1. Przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania wynikające z art. 24 ustawy PZP
Przesłanki obligatoryjne
Przesłanki fakultatywne
2. Warunki podmiotowe określane przez Zamawiającego w odniesieniu do
Uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej
Sytuacji ekonomicznej lub finansowej
Zdolności technicznej lub zawodowej
3. Sposób spełniania warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (tzw. konsorcjów) oraz wykonawców polegających na zasobach podmiotów trzecich
4. Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (forma, wymagana zawartość, sposób wypełniania i przedstawiania)
5. Dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
6. Opis sposobu przygotowywania ofert
Oczekiwania Zamawiającego dotyczące treści oferty
Oczekiwania Zamawiającego dotyczące formy oferty
Dokumenty i oświadczenia, jakich zamawiający może żądać od Wykonawcy w celu potwierdzenia, iż oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego
Opis kryteriów oceny ofert, ustalanie ich znaczenia oraz sposób oceny ofert
1. Podstawowe ustalenie: wybrać ofertę najtańszą, czy najkorzystniejszą ekonomicznie
2. Ograniczenie stosowania najniższej ceny jako jedynego kryterium oceny ofert
Przypadki, w których stosowanie – jako jedynego kryterium – najniższej ceny jest zabronione
Kiedy zamówienie ma ustalone standardy jakościowe?
3. Kryteria oceny ofert uwzględniające rachunek kosztów związanych z całym okresem korzystania z przedmiotu zamówienia
Opis sposobu oceny ofert w przypadku kryteriów wymiernych i niewymiernych
Uprawnienia Zamawiającego w zakresie ograniczenia podwykonawstwa
1. Zastrzeżenie obowiązku osobistego wykonania przez Wykonawcę kluczowych zadań w ramach zamówienia
Wyjaśnienie treści SIWZ i wprowadzanie do niej zmian
Prawo opcji jako instrument optymalizacji wydatków
1. Co to jest opcja?
2. Szacowanie wartości zamówienia z prawem opcji
3. Zasady korzystania z prawa opcji
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
Zjazd III 22 kwietnia
22 kwietnia, 9.00 do 17.30
Grzegorz Czaban
Tryby udzielania zamówień publicznych – przesłanki stosowania oraz przebieg procedur
1. Przetarg nieograniczony
2. Przetarg ograniczony
3. Negocjacje z ogłoszeniem
4. Dialog konkurencyjny
5. Negocjacje bez ogłoszenia
6. Zamówienie z wolnej ręki
7. Ustanowienie partnerstwa inwestycyjnego
8. Zapytanie o cenę
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz badanie i ocena ofert
1. Ustalanie zaistnienia przesłanek wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
2. Postkwalifikacja
3. Zasady wezwania do ponownego złożenia jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia oraz dokumentów służących ocenie właściwości Wykonawcy
4. Poprawianie omyłek w treści oferty (oczywistych pisarskich i rachunkowych oraz innych omyłek polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, nie powodujących istotnych zmian w treści oferty)
5. Błąd w obliczeniu ceny
6. Rażąco niska cena w stosunku do przedmiotu zamówienia – zasady ustalania
7. Złożenie oferty czynem nieuczciwej konkurencji
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
23 kwietnia, 8.00 do 16.30
Damian Michalak
Umowa w sprawie zamówień publicznych
1. Pojęcie istotnych postanowień umowy
2. Skutki niewykonania zobowiązań
3. Dopuszczalna zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego w okolicznościach wynikających z art. 144 ustawy PZP
4. Zasady odbioru przedmiotu umowy w sprawie zamówienia publicznego
5. Gwarancja i rękojmia
6. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy
7. Zaliczkowanie na poczet wykonania zamówienia
Postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego na roboty budowlane dotyczące ochrony podwykonawców –wymagane elementy umowy dotyczące
1. Obowiązku przedkładania przez wykonawcę zamawiającemu projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, a także projektu jej zmiany, oraz poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, i jej zmian
2. Wskazania terminu na zgłoszenie przez zamawiającego zastrzeżeń do projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, i do projektu jej zmiany lub sprzeciwu do umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, i do jej zmian
3. Obowiązku przedkładania przez wykonawcę Zamawiającemu poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii zawartych umów o podwykonawstwo, których przedmiotem są dostawy lub usługi, oraz ich zmian
4. Zasad zapłaty wynagrodzenia wykonawcy, uwarunkowanej przedstawieniem przez niego dowodów potwierdzających zapłatę wymagalnego wynagrodzenia podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom
5. Terminu zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy
6. Zasad zawierania umów o podwykonawstwo z dalszymi podwykonawcami
7. Wysokości kar umownych, z tytułu
Braku zapłaty lub nieterminowej zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom
Nieprzedłożenia do zaakceptowania projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, lub projektu jej zmiany
Nieprzedłożenia poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o podwykonawstwo lub jej zmiany
Braku zmiany umowy o podwykonawstwo w zakresie terminu płatności
8. Postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia dotyczące ochrony podwykonawców
Wymagania dotyczące umowy o podwykonawstwie, której przedmiotem są roboty budowlane, których niespełnienie spowoduje zgłoszenie przez Zamawiającego zastrzeżeń lub sprzeciwu
Informacje o umowach o podwykonawstwo, których przedmiotem są dostawy lub usługi, które z uwagi na wartość lub przedmiot tych dostaw lub usług, nie podlegają obowiązkowi przedkładania Zamawiającemu
Umowy ramowe
1. Pojęcie umów ramowych
2. Przygotowanie postępowania w celu zawarcia umowy ramowej
Opis przedmiotu zamówień objętych umową ramową
Ustalenie wartości umowy ramowej
Wybór trybu postępowania w celu zawarcia umowy ramowej
Elementy SIWZ właściwe dla umów ramowych
3. Udzielanie zamówień publicznych objętych umowa ramową
Zgodnie z warunkami umowy ramowej
Przez ponowne poddanie zamówienia procedurze konkurencyjnej
W wariancie mieszanym
Środki ochrony prawnej
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
Zjazd IV 6 do 7 maja
6 maja, 9.00 do 17.30
Elżbieta Zdanowicz
Organizacja zamówień publicznych w jednostkach zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy
1. Rola specjalisty ds. zamówień publicznych
2. Organizacja pracy działu zamówień publicznych
3. Regulamin udzielania zamówień publicznych
4. Regulamin pracy komisji przetargowej
5. Udział w pracach komisji przetargowej
E-Procurement: Elektroniczne środki komunikacji i udzielania zamówień publicznych
1. Porozumiewanie się z wykonawcami w formie elektronicznej
2. Bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w zamówieniach publicznych
3. Aukcja elektroniczna – “dogrywka wykonawców” w trybach określonych w ustawie PZP
Warunki stosowania aukcji elektronicznej, zasady prowadzenia aukcji elektronicznej
Dokumentowanie czynności podejmowanych w toku aukcji elektronicznej
3. Dynamiczny system zakupów - podstawowe zagadnienia
4. Licytacja elektroniczna – wymagania, przebieg procedury
Wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia. Treść ogłoszenia o zamówieniu. Minimalne terminy
Wnioski o dopuszczenie do udziału w licytacji oraz ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu
Zaproszenie do udziału w licytacji
Przebieg licytacji elektronicznej, postapienia
Dokumentowanie postępowania
Licytacja elektroniczna a zasady udzielania zamówień publicznych
Ułatwienia w prowadzeniu licytacji w związku z wyłaczeniem niektórych przepisów PZP
5. Elektronizacja zamówień publicznych przewidziana w Dyrektywie 2014 / 24 / UE
Przejście na obowiązkową komunikację elektroniczna między wykonawcą i zamawiającym
Składanie ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu poprzez profil nabywcy
Wykorzystanie elektronicznej platformy zamówień publicznych (e-Zamówienia) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz w sprawozdawczości dotyczącej zamówień publicznych
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
7 maja, 8.00 do 13.30
Elżbieta Zdanowicz
Dokumentowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w świetle obowiązujących przepisów
1. Zasady sporządzania protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
2. Pojęcie załączników do protokołu postępowania
3. Zasady udostępniania protokołu postępowania oraz załączników do protokołu
Sprawozdawczość dotycząca zamówień publicznych
Seminarium – powtórzenie całego materiału Studium
12.30 – 13.30 Test zaliczeniowy
13.30 Lunch i zakończenie ósmego dnia Studium
Zjazd V 20 do 21 maja
20 maja, 9.00 do 17.30
Michał Rutkowski, Jerzy Dylewski
Zasada konkurencyjności w projektach dofinansowanych ze środków UE
1. Wymagania dotyczące udzielania zamówienia publicznego przez beneficjentów niezobowiązanych do stosowania trybów przewidzianych w ustawie
2. Zasada efektywności wydatków
3. Obowiązki Zamawiającego i uprawnienia instytucji kontrolującej
Zamówienia publiczne na roboty budowlane
1. Opis sposobu obliczenia ceny w SIWZ na wykonanie robót budowlanych
Kosztorys ofertowy jako podstawa obliczenia ceny ofertowej
Kiedy żądać kosztorysu ofertowego?
Podstawy sporządzenia kosztorysu ofertowego w przypadku: wynagrodzenia kosztorysowego, wynagrodzenia ryczałtowego
2. Zalecany poziom agregacji robót budowlanych w kosztorysie ofertowym
3. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy
4. Gwarancja i rękojmia
5. Zalecane klauzule dopuszczające zmianę postanowień umowy o roboty budowlane
21 maja, 8.00 do 15.00
Ewa Marcjoniak, Grzegorz Czaban
Odpowiedzialność karna i administracyjna w prawie zamówień publicznych
Obszary szczególnych zagrożeń w zamówieniach publicznych w świetle doświadczeń instytucji
kontrolujących (Prezes UZP, NIK, RIO, UKS, Instytucje Zarządzające Funduszami Unijnymi)
Omówienie wypracowanych wzorów SIWZ i umowy w oparciu na omawianych przykładach podczas wszystkich Zjazdów SZP
Podsumowanie i zakończenie Studium
Rozdanie Certyfikatów
15: 00 Zakończenie dziesiątego dnia Studium
18 marca, 9.00 do 17.30
Grzegorz Czaban
Zagadnienia wprowadzające
1. Podstawowe pojęcia związane z zamówieniami publicznymi
2. Co to jest zamówienie publiczne?
Definicja dostaw, usług i robót budowlanych; definicja obiektu budowlanego
Definicja zamawiającego
Definicja wykonawcy
Pojęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
3. Zasady udzielania zamówień publicznych
Zasada równego traktowania i uczciwej konkurencji
Bezstronność i obiektywizm
Powszechność stosowania ustawy
Zasada jawności
Zasada pisemności postępowania
Obowiązek prowadzenia postępowania w języku polskim
Zasada prymatu przetargowych trybów udzielania zamówień publicznych
Wyłączenia z zakresu zasady powszechności stosowania ustawy Pzp
Wyłączenia przedmiotowe
Pozostałe wyłączenia
Zasady udzielania zamówień publicznych na usługi społeczne i inne szczególne usługi
1. Rodzaje usług niepriorytetowych
2. Rola Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) przy klasyfikowaniu usług niepriorytetowych
3. Zastrzeżone zamówienia na usługi szczególne
4. Uproszczona procedura udzielania zamówień na usługi szczególne o wartości równej lub przekraczajacej progi UE
Rodzaje procedur udzielania zamówień publicznych wg kryterium wartości zamówienia – krótka charakterystyka
1. Procedura wewnętrzna – zamówienia bagatelne o wartości poniżej 30 tys €
2. Procedura krajowa – zamówienia o wartości niższej od progów unijnych
3. Procedura unijna – zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne
4. Procedura zaostrzona – zamówienia o wartości równej lub przekraczającej 10 mln € w odniesieniu do dostaw i usług oraz 20 mln € w odniesieniu do robót budowlanych
Zalecenia Komisji Europejskiej dotyczące prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie udzielania zamówień, które nie są lub są jedynie częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych (w świetle komunikatu wyjaśniającego 2006 / C 179 / 02)
1. Zasady udzielania zamówień publicznych o wartości niższej od progów UE wypływające z traktatu o funkcjonowaniu UE
2. Zamówienia, które nie są wystarczająco powiązane z funkcjonowaniem rynku wewnętrznego
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
19 marca, 8.00 do 16.30
Grzegorz Czaban
Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
Formy wsparcia Zamawiającego na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
1. Powierzenie przygotowania lub przeprowadzenia postępowania osobie trzeciej
2. Biegły w zamówieniach publicznych
3. Doradztwo w drodze dialogu technicznego
Wszczęcie dialogu technicznego
Zasady prowadzenia dialogu technicznego
Obowiązki Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, które zostało poprzedzone dialogiem technicznym
Opis przedmiotu zamówienia
1. Ustalanie punktu równowagi pomiędzy oczekiwaniami zamawiającego, a zapewnieniem uczciwej konkurencji
2. Znak towarowy, patent lub pochodzenie w opisie przedmiotu zamówienia – ustawowe przesłanki stosowania; obowiązki Wykonawcy, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez Zamawiającego
3. Opis przedmiotu zamówienia w przypadku podzielenia ofert na części
4. Opis przedmiotu zamówienia w przypadku dopuszczenia składania ofert wariantowych
5. Opis przedmiotu zamówienia w przypadku przewidywania możliwości udzielania zamówień uzupełniających
6. Wspólny Słownik Zamówień (CPV) – pojęcie; struktura klasyfikacyjna; rola CPV przy opisie przedmiotu zamówienia
7. Dokumentacja projektowa oraz specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych (STWiOR) – wymagania dotyczące formy i zakresu dokumentacji projektowej oraz STWiOR; zakres dokumentacji projektowej w zależności od formy ustalonego wynagrodzenia
8. Wymagania związane z realizacją zamówienia oparte na kryteriach społecznych
Wymóg zatrudnienia osób bezrobotnych, młodocianych, niepełnosprawnych lub innych, o których mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym lub we właściwych przepisach państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego
Wymagania dotyczące zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi
Ustalenie wartości zamówienia
1. Podstawy ustalenia wartości zamówienia w zależności od przedmiotu zamówienia
Ustalenie wartości zamówienia na dostawy i usługi jednorazowe i ciągłe
Ustalenie wartości zamówienia na dostawy i usługi powtarzające się okresowo lub podlegające wznowieniu w określonym czasie
Ustalenie wartości zamówienia na dostawy i usługi finansowe, ubezpieczeniowe oraz projektowania
Ustalenie wartości zamówienia na roboty budowlane
2. Zasady szacowania wartości zamówienia przy umowach ramowych i tworzeniu systemu zamówień dynamicznych
3. Zasady szacowania wartości zamówień udzielanych w częściach
Udzielanie zamówień na częściach
1. Identyfikacja zamówienia – zasady agregacji zamówień; planowanie zamówień
2. Różnica pomiędzy dopuszczalnym a niedopuszczalnym podziałem zamówienia na części
3. Zasady postępowania przy udzielaniu zamówień nieplanowanych
4. Zasady szacowania zamówienia w sytuacji braku rozstrzygnięcia postępowania w części, gdy zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych
5. Udzielanie zamówień na część, której wartość nie przekracza 80 tys € – w odniesieniu do dostaw i usług oraz milion € – w odniesieniu do robót budowlanych
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
Zjazd II 8 do 9 kwietnia
8 kwietnia, 9.00 do 17.30
Ewaryst Kowalczyk
Zasady odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zamówieniach publicznych
1. Zakres podmiotowy odpowiedzialności za naruszenie ustawy o finansach publicznych
2. Delikty w ZP
3. Kary za naruszenie ustawy o finansach publicznych oraz PZP
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów wynikających z ustawy PZP
Zasady gospodarowania środkami publicznymi
Zamówienia publiczne w związku z ustawą o finansach publicznych
Kontrola zamówień publicznych w Polsce
1. Instrumenty kontrolne Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
Kontrola uprzednia
Kontrola następcza
2. Kontrola zamówień publicznych w Polsce przeprowadzana przez Najwyższą Izbę Kontroli
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
9 kwietnia, 8.00 do 16.30
Grzegorz Czaban
Tworzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia
1. Przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania wynikające z art. 24 ustawy PZP
Przesłanki obligatoryjne
Przesłanki fakultatywne
2. Warunki podmiotowe określane przez Zamawiającego w odniesieniu do
Uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej
Sytuacji ekonomicznej lub finansowej
Zdolności technicznej lub zawodowej
3. Sposób spełniania warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (tzw. konsorcjów) oraz wykonawców polegających na zasobach podmiotów trzecich
4. Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (forma, wymagana zawartość, sposób wypełniania i przedstawiania)
5. Dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
6. Opis sposobu przygotowywania ofert
Oczekiwania Zamawiającego dotyczące treści oferty
Oczekiwania Zamawiającego dotyczące formy oferty
Dokumenty i oświadczenia, jakich zamawiający może żądać od Wykonawcy w celu potwierdzenia, iż oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego
Opis kryteriów oceny ofert, ustalanie ich znaczenia oraz sposób oceny ofert
1. Podstawowe ustalenie: wybrać ofertę najtańszą, czy najkorzystniejszą ekonomicznie
2. Ograniczenie stosowania najniższej ceny jako jedynego kryterium oceny ofert
Przypadki, w których stosowanie – jako jedynego kryterium – najniższej ceny jest zabronione
Kiedy zamówienie ma ustalone standardy jakościowe?
3. Kryteria oceny ofert uwzględniające rachunek kosztów związanych z całym okresem korzystania z przedmiotu zamówienia
Opis sposobu oceny ofert w przypadku kryteriów wymiernych i niewymiernych
Uprawnienia Zamawiającego w zakresie ograniczenia podwykonawstwa
1. Zastrzeżenie obowiązku osobistego wykonania przez Wykonawcę kluczowych zadań w ramach zamówienia
Wyjaśnienie treści SIWZ i wprowadzanie do niej zmian
Prawo opcji jako instrument optymalizacji wydatków
1. Co to jest opcja?
2. Szacowanie wartości zamówienia z prawem opcji
3. Zasady korzystania z prawa opcji
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
Zjazd III 22 kwietnia
22 kwietnia, 9.00 do 17.30
Grzegorz Czaban
Tryby udzielania zamówień publicznych – przesłanki stosowania oraz przebieg procedur
1. Przetarg nieograniczony
2. Przetarg ograniczony
3. Negocjacje z ogłoszeniem
4. Dialog konkurencyjny
5. Negocjacje bez ogłoszenia
6. Zamówienie z wolnej ręki
7. Ustanowienie partnerstwa inwestycyjnego
8. Zapytanie o cenę
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz badanie i ocena ofert
1. Ustalanie zaistnienia przesłanek wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
2. Postkwalifikacja
3. Zasady wezwania do ponownego złożenia jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia oraz dokumentów służących ocenie właściwości Wykonawcy
4. Poprawianie omyłek w treści oferty (oczywistych pisarskich i rachunkowych oraz innych omyłek polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, nie powodujących istotnych zmian w treści oferty)
5. Błąd w obliczeniu ceny
6. Rażąco niska cena w stosunku do przedmiotu zamówienia – zasady ustalania
7. Złożenie oferty czynem nieuczciwej konkurencji
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
23 kwietnia, 8.00 do 16.30
Damian Michalak
Umowa w sprawie zamówień publicznych
1. Pojęcie istotnych postanowień umowy
2. Skutki niewykonania zobowiązań
3. Dopuszczalna zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego w okolicznościach wynikających z art. 144 ustawy PZP
4. Zasady odbioru przedmiotu umowy w sprawie zamówienia publicznego
5. Gwarancja i rękojmia
6. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy
7. Zaliczkowanie na poczet wykonania zamówienia
Postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego na roboty budowlane dotyczące ochrony podwykonawców –wymagane elementy umowy dotyczące
1. Obowiązku przedkładania przez wykonawcę zamawiającemu projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, a także projektu jej zmiany, oraz poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, i jej zmian
2. Wskazania terminu na zgłoszenie przez zamawiającego zastrzeżeń do projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, i do projektu jej zmiany lub sprzeciwu do umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, i do jej zmian
3. Obowiązku przedkładania przez wykonawcę Zamawiającemu poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii zawartych umów o podwykonawstwo, których przedmiotem są dostawy lub usługi, oraz ich zmian
4. Zasad zapłaty wynagrodzenia wykonawcy, uwarunkowanej przedstawieniem przez niego dowodów potwierdzających zapłatę wymagalnego wynagrodzenia podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom
5. Terminu zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy
6. Zasad zawierania umów o podwykonawstwo z dalszymi podwykonawcami
7. Wysokości kar umownych, z tytułu
Braku zapłaty lub nieterminowej zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom
Nieprzedłożenia do zaakceptowania projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, lub projektu jej zmiany
Nieprzedłożenia poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o podwykonawstwo lub jej zmiany
Braku zmiany umowy o podwykonawstwo w zakresie terminu płatności
8. Postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia dotyczące ochrony podwykonawców
Wymagania dotyczące umowy o podwykonawstwie, której przedmiotem są roboty budowlane, których niespełnienie spowoduje zgłoszenie przez Zamawiającego zastrzeżeń lub sprzeciwu
Informacje o umowach o podwykonawstwo, których przedmiotem są dostawy lub usługi, które z uwagi na wartość lub przedmiot tych dostaw lub usług, nie podlegają obowiązkowi przedkładania Zamawiającemu
Umowy ramowe
1. Pojęcie umów ramowych
2. Przygotowanie postępowania w celu zawarcia umowy ramowej
Opis przedmiotu zamówień objętych umową ramową
Ustalenie wartości umowy ramowej
Wybór trybu postępowania w celu zawarcia umowy ramowej
Elementy SIWZ właściwe dla umów ramowych
3. Udzielanie zamówień publicznych objętych umowa ramową
Zgodnie z warunkami umowy ramowej
Przez ponowne poddanie zamówienia procedurze konkurencyjnej
W wariancie mieszanym
Środki ochrony prawnej
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
Zjazd IV 6 do 7 maja
6 maja, 9.00 do 17.30
Elżbieta Zdanowicz
Organizacja zamówień publicznych w jednostkach zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy
1. Rola specjalisty ds. zamówień publicznych
2. Organizacja pracy działu zamówień publicznych
3. Regulamin udzielania zamówień publicznych
4. Regulamin pracy komisji przetargowej
5. Udział w pracach komisji przetargowej
E-Procurement: Elektroniczne środki komunikacji i udzielania zamówień publicznych
1. Porozumiewanie się z wykonawcami w formie elektronicznej
2. Bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w zamówieniach publicznych
3. Aukcja elektroniczna – “dogrywka wykonawców” w trybach określonych w ustawie PZP
Warunki stosowania aukcji elektronicznej, zasady prowadzenia aukcji elektronicznej
Dokumentowanie czynności podejmowanych w toku aukcji elektronicznej
3. Dynamiczny system zakupów - podstawowe zagadnienia
4. Licytacja elektroniczna – wymagania, przebieg procedury
Wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia. Treść ogłoszenia o zamówieniu. Minimalne terminy
Wnioski o dopuszczenie do udziału w licytacji oraz ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu
Zaproszenie do udziału w licytacji
Przebieg licytacji elektronicznej, postapienia
Dokumentowanie postępowania
Licytacja elektroniczna a zasady udzielania zamówień publicznych
Ułatwienia w prowadzeniu licytacji w związku z wyłaczeniem niektórych przepisów PZP
5. Elektronizacja zamówień publicznych przewidziana w Dyrektywie 2014 / 24 / UE
Przejście na obowiązkową komunikację elektroniczna między wykonawcą i zamawiającym
Składanie ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu poprzez profil nabywcy
Wykorzystanie elektronicznej platformy zamówień publicznych (e-Zamówienia) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz w sprawozdawczości dotyczącej zamówień publicznych
CZĘŚĆ WARSZTATOWA W TRAKCIE ZJAZDU - BURZA MÓZGÓW / DYSKUSJA / PRACA W GRUPIE – PODNIESIENIE KOMPETENCJI
7 maja, 8.00 do 13.30
Elżbieta Zdanowicz
Dokumentowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w świetle obowiązujących przepisów
1. Zasady sporządzania protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
2. Pojęcie załączników do protokołu postępowania
3. Zasady udostępniania protokołu postępowania oraz załączników do protokołu
Sprawozdawczość dotycząca zamówień publicznych
Seminarium – powtórzenie całego materiału Studium
12.30 – 13.30 Test zaliczeniowy
13.30 Lunch i zakończenie ósmego dnia Studium
Zjazd V 20 do 21 maja
20 maja, 9.00 do 17.30
Michał Rutkowski, Jerzy Dylewski
Zasada konkurencyjności w projektach dofinansowanych ze środków UE
1. Wymagania dotyczące udzielania zamówienia publicznego przez beneficjentów niezobowiązanych do stosowania trybów przewidzianych w ustawie
2. Zasada efektywności wydatków
3. Obowiązki Zamawiającego i uprawnienia instytucji kontrolującej
Zamówienia publiczne na roboty budowlane
1. Opis sposobu obliczenia ceny w SIWZ na wykonanie robót budowlanych
Kosztorys ofertowy jako podstawa obliczenia ceny ofertowej
Kiedy żądać kosztorysu ofertowego?
Podstawy sporządzenia kosztorysu ofertowego w przypadku: wynagrodzenia kosztorysowego, wynagrodzenia ryczałtowego
2. Zalecany poziom agregacji robót budowlanych w kosztorysie ofertowym
3. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy
4. Gwarancja i rękojmia
5. Zalecane klauzule dopuszczające zmianę postanowień umowy o roboty budowlane
21 maja, 8.00 do 15.00
Ewa Marcjoniak, Grzegorz Czaban
Odpowiedzialność karna i administracyjna w prawie zamówień publicznych
Obszary szczególnych zagrożeń w zamówieniach publicznych w świetle doświadczeń instytucji
kontrolujących (Prezes UZP, NIK, RIO, UKS, Instytucje Zarządzające Funduszami Unijnymi)
Omówienie wypracowanych wzorów SIWZ i umowy w oparciu na omawianych przykładach podczas wszystkich Zjazdów SZP
Podsumowanie i zakończenie Studium
Rozdanie Certyfikatów
15: 00 Zakończenie dziesiątego dnia Studium
Zjazd I 18 do 19 marca
18 marca, 9.00 do 17.30
Grzegorz Czaban
Zagadnienia wprowadzające
1. Podstawowe pojęcia związane z zamówieniami publicznymi
2. Co to jest zamówienie publiczne?
Definicja dostaw, usług i robót budowlanych; definicja obiektu budowlanego
Definicja zamawiającego
Definicja wykonawcy
Pojęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
3. Zasady udzielania zamówień publicznych
Zasada równego traktowania i uczciwej konkurencji
Bezstronność i obiektywizm
Powszechność stosowania ustawy...
18 marca, 9.00 do 17.30
Grzegorz Czaban
Zagadnienia wprowadzające
1. Podstawowe pojęcia związane z zamówieniami publicznymi
2. Co to jest zamówienie publiczne?
Definicja dostaw, usług i robót budowlanych; definicja obiektu budowlanego
Definicja zamawiającego
Definicja wykonawcy
Pojęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
3. Zasady udzielania zamówień publicznych
Zasada równego traktowania i uczciwej konkurencji
Bezstronność i obiektywizm
Powszechność stosowania ustawy...